Shopping season står snart for døren og handelsnæringen går inn i sine travleste måneder. Her finner du våre tips til hvordan du kan være ekstra forberedt!
Resultatene av Black Friday 2023 bærer preg av at flere forbrukere var forsiktige med handelen pga. økonomiske utfordringer som økt rente, levekostnader og vedvarende inflasjon. Selv om Black Friday er en viktig begivenhet for økt omsetning, har mange nordmenn blitt mer selektive og mer fokusert på å finne tilbud som gir mest verdi for pengene. Salget i fysisk butikk økte med 3% under fjorårets Black Friday og det vil være enda mer viktig å være forberedt til årets Black Friday – og ikke minst shopping-season!
Forbrukerne har i stor grad prioritert rimelige produkter og brukt digitale betalingsløsninger som «Kjøp nå, betal senere», en trend som også øker globalt. En rekke rapporter peker på økt netthandel under Black Friday, drevet av økonomiske bekymringer og ønsket om å spare penger på julehandelen.
Black Friday 2024 ser ut til å bli preget av flere interessante trender, spesielt med økende bruk av sosiale medier som salgsplattform. Mange forbrukere, særlig yngre generasjoner, bruker plattformer som TikTok og Instagram for å oppdage nye produkter og gjøre kjøp direkte via sosiale medier. Dette fenomenet, kjent som sosial handel, forventes også å vokse kraftig i 2024.
For å utnytte Black Friday 2024 best mulig, bør du fokusere på å skape engasjerende kampanjer på tvers av flere kanaler, inkludert sosiale medier, nettbutikker, og fysiske butikker.
Viktig å være tilstede
En kundereise i 2024 har blitt svært kompleks med tanke på at det har kommet mange nye digitale plattformer de siste årene. Det er svært viktig at man har en god markedsføringsstrategi og at man er konsistent og relevant i budskapet sitt på tvers av plattformer for å kunne fange oppmerksomheten til relevante målgrupper. En person kan ha sjekket mail, nettavis, Facebook, Snapchat, LinkedIn og sett en video på Youtube i løpet av få minutter. For å kapre oppmerksomheten til målgruppen vår, må vi derfor være synlige på deres premisser.
Stor konkurranse om kundene
I selve shopping season, som strekker seg fra oktober til desember, er det stor konkurranse om kundene. Det er derfor smart å bygge kjennskap og interesse i målgruppen så tidlig som mulig slik at man kan kapre mest mulig salg i selve salgsperioden, fordi man allerede har “varmet” opp målgruppen. Dette resulterer i at det blir billigere å nå personene i selve salgsperioden fordi man allerede har skapt kjennskap.
Konkrete tips
Start i september og oktober med å bygge interesse og kjennskap til merkevaren og produktene dine. Deretter kapitaliser og grip muligheten på salgsdagene. Her kan man se hvordan en strategi kan være for denne perioden:
For å gjøre deg mest mulig klar til denne perioden er det en del ting som må på plass.
Her kommer en sjekkliste som omfatter både nettside, nyhetsbrev, sosiale medier og betalte søk.
Nettsiden
- Optimaliser nettstedet ditt for søkemotorer ved å bruke relevante søkeord og sikre god synlighet i søkeresultatene.
- Test grundig eksisterende løsninger som f.eks betalingsmetoder som Klarna, Vipps, Stripe og PayPal, samt lagerstatus og utsending av bekreftelsesmail for å forhindre uforutsette feil under salget.
- Evaluer nettsidens funksjonalitet og utseende på ulike enheter som mobil, nettbrett og desktop for å sikre feilfri funksjonalitet og tiltalende design.
- Verifiser at produktpriser, bilder og beskrivelser stemmer overens med selve produktet og innholdet på siden. Spesielt prisen bør dobbeltsjekkes, da den ofte endres under salget. Hold deg innenfor relevante lover og regler når det gjelder dette.
- Sørg for at nettsiden er rustet for økt trafikk ved å estimere potensiell trafikkøkning og test gjerne om nettsiden tåler dette i forkant.
- Unngå store endringer på nettsiden minst en uke før salgsdagene, og
prioriter testing for å identifisere og løse eventuelle problemer.
Betalt søk
- Definer konverteringsmålene dine i tråd med annonseringsmålene, som bør støtte bedriftens overordnede mål. Dette kan inkludere nettbutikksalg, fysiske butikkbesøk eller kontaktskjema-innsendinger avhengig av dine spesifikke mål.
- Konverteringsmålene gir Google innsikt i dine ønsker med kampanjen og brukes sammen med automatiske budstrategier for å optimere resultatene. Sørg for å ha dem på plass tidlig.
- Sett opp riktig konverteringssporing i kontoen din i god tid.
- I tiden før store salgsdager, forbered deg på økt søkevolum ved å ha tilstrekkelig budsjett tilgjengelig for å opprettholde synlighet i flere søk.
- Hvis du sporer konverteringsverdier, vurder å bruke dynamiske budsjetter og mål som CPA eller ROAS for å optimalisere annonseringens lønnsomhet.
- Husk at på store salgsdager med tilbud kan avkastningen og fortjenesten være lavere enn vanlig, men inntektene vil øke på grunn av økt salgsvolum.
- Bestem hvor i kundereisen du vil fokusere, enten det er tidlig i søkeprosessen etter Black Friday-tilbud eller senere i trakten.
- Start tidlig med budsjettøkninger og klargjør relevante annonser med passende søkeord for å være klar når søkene øker.
- Sjekk at produktfeeden din fungerer og er oppdatert, spesielt for shoppingkampanjer eller Performance Max-kampanjer.
- Bruk kundelister hvis du har samlet inn kundedata i Google Ads for målrettet annonsering.
- Sørg for at landingssidene du bruker i annonsene dine er relevante og oppdaterte.
- Forbered annonsetekster med gode tilbud og budskap på forhånd for å spare tid og unngå forsinkelser med godkjenning.
- Bruk Google Ads-regler for automatisert kampanjeaktivering og deaktivering på selve salgsdagene.
- Øk synligheten ved å bruke utvidelser for å fremheve tilbudene dine i alle kampanjer.
Nyhetsbrev
- Planlegg nyhetsbrevutsendelsene/innsamling grundig før, under og etter shopping season. Uansett hvilken varighet kampanjen har er en strukturert plan avgjørende for suksess.
- Lage en automatisert plan for utsendelsene i forkant.
- Kommuniser tydelig med både eksisterende og potensielle kunder om tilbudene dine for å unngå at konkurrenter stjeler oppmerksomheten.
- Fokuser på to spesifikke aktiviteter før salgsdagene: Kommunisering om temaer rundt salgsperioden og innsamling av e-postadresser.
- Samle e-postadresser i forkant av salgsperioden ved å gi kundene en god grunn til å bli abonnent. Tilby de noe unikt som konkurrentene har vanskeligheter med å matche.
- Bruk samtykkebaserte e-postlister effektivt i remarketing for å maksimere suksessen før, under og etter salgsperioden.
- Følg opp nye kunder med spennende innhold for å holde de “varme” og interesserte i hva du har å tilby.
Sosiale medier – organisk
- Forbered deg på shopping season med en nøye planlagt strategi som dekker organisk aktivitet på sosiale medier.
- Skap engasjerende innhold skreddersydd for ulike kanaler, og sørg for at innhold og format blir tilpasset ulike plasseringer på kanalene. F.eks tilpass høydeformat på Instagram Stories i Meta.
- Definer klart dine målgrupper basert på kjøpshistorikk og demografiske data for å maksimere relevansen.
- Finn ut når målgruppen er mest aktiv på plattformene du bruker, og tilpass tidspunktene for innlegg.
- Start salgsdagene med spennende innlegg og hold publikum interessert med relevante oppdateringer hele dagen.
- Vær rask og profesjonell når du svarer på henvendelser fra kunder og potensielle kunder på sosiale medier.
- Oppfordre til interaksjon ved å stille spørsmål, lage avstemninger (polls), og arrangere morsomme konkurranser.
- Skap følelsesmessig tilknytning ved å dele engasjerende historier og fremheve produktfordeler.
- Bygg tillit ved å vise ansiktene bak merkevaren, og bruk relevante hashtags for økt synlighet.
- Konverter nye kunder til lojale tilhengere ved å tilby kontinuerlig
verdifullt innhold i etterkant. - Tenk langsiktig og planlegg kommende kampanjer og høytider for å oppnå jevne resultater året rundt.
Sosiale medier – betalt annonsering
- Forbered deg på shopping season med en nøye planlagt strategi som dekker betalt annonsering på sosiale medier.
- Definér klart dine målgrupper basert på kjøpshistorikk og demografiske data for å øke relevansen.
- Ha fokus på å bygge merkevare i tiden før salgsperioder med videoinnhold som fremmer bedriften, produktene og/eller tjenestene dine. Ha mer fokus på følelser i dette steget og da spesielt følelsen av merkevaren.
- Generer trafikk til nettsiden med kampanjer som fokuserer på kategorier, produkter, blogg med tips og triks. Mer fokus på informasjon og det å la målgruppen bli bedre kjent med deg.
- Samle inn kundedata ved hjelp av leadsskjema eller direkte trafikk til nettsiden som presenterer mer om fordelene ved å abonnere på nyhetsbrevet. Mer fokus på informasjon og det å la målgruppen bli bedre kjent med deg. Dette bygger også gode remarketinglister som man kan bruke på salgsdagene.
- Opprett annonser med konverteringsmålet og optimer mot de som har samhandlet med deg tidligere. Test også ut brede målgrupper for å se om dette gir lavere kostnad siden kanalenes algoritmer er blitt svært gode til å finne mennesker basert på deres kjøpsatferd.
- Ha god struktur i kontoen: tydelige navn på kampanjer, annonsesett og annonser, UTM-tagging for å spore trafikken fra sosiale medier inn i analyseverktøy som GA 4/Adobe Analytics etc.
- A/B-test budskap, formater, innhold og målgrupper for å se hva som fungerer best.
- Bruk dynamiske produktannonser for å drive retargeting mot eksisterende målgrupper som har sett på produkter, men ikke kjøpt enda.
- Sørg for at landingssidene du bruker i annonsene dine er oppdaterte og relevante.
Det er med andre ord mye å tenke på.
Trenger du hjelp til noen av disse tingene, ta kontakt med oss i Viva. Det er bedre å starte så tidlig som mulig for å kunne planlegge godt. Vi kan hjelpe deg med alt fra planlegging, idé, materiell til alle kanaler, strategi i kanalene, det tekniske som oppsett i GA4 og mye mer. Ikke nøl med å ta kontakt!
Lykke til med årets shopping season! 🎉