Hva er den viktigste grunnen til å bruke innholdet og informasjonen som 81 % av den globale befolkningen legger ut på nettet? Kan det være at vi ser et potensial i dataene og kanskje tenker at det er verdifullt for bedriften vår å vite hva folk sier om oss. Er vi en interessant merkevare? Hvorfor ikke bruke informasjonen, om den ligger der klar til bruk?
Det viktige her er å kjenne til muligheten for at vi faktisk kan tolke den innsamlede dataen som alle disse personene legger igjen etter seg på nettet, og vi kan bruke den til å se om merkevaren vår er interessant på lang og kort sikt. Det er vel spennende?
Siden andel av søk (Share of Search) er en forutsigbar målemetode, vil vi kunne forutse endringer i merkevaren vår før de skjer. Dette krever naturligvis litt validering og tenkning for å vite hvor langt det forutsigbare vinduer er, og forskjellene mellom ulike kategorier beror delvis på beslutningssyklusen. Vi kan også de hva folk foretrekker med merkevaren og kombinere den med interessedata, slik at vi vet om folk snakker negativt om oss eller heier på oss. I bunn og grunn kan interessen være stor på grunn av gode eller dårlige grunner. Kanskje er de nøytrale mot merkevaren og er enkle kjøpere, som kjøper fra merkevaren din bare fordi den ligger foran dem akkurat i det øyeblikket de trenger produktet du tilbyr.
Bare utforske mulighetene for hva du som bedrift kan gjøre med all denne dataen, og du kan fatte viktige beslutninger ved å bare se på en graf og forutsi hva som kommer til å skje. Du kan til og med sette i gang en merkevarekampanje for å øke den positive preferansen mot merkevaren din, slik at du kan begynne å bygge opp basisomsetningen.
Siden Share of Search i dag bruker flere kilder for å avgjøre en merkevares interesse, utvikles målemetoden seg enda mer. Selv om Coca Cola ikke vil at vi skal besøke nettstedet deres, kan vi fremdeles skrive om merkevaren eller lese om den eller se den i en annen sammenheng enn akkurat deres eget nettsted. Jeg snakker om blogger, forum, nyhetsmedier, video etc. Så i dag er SoS mye mer enn bare søkedata fra søkemotorer.
Med tanke på dette må vi fremdeles være forsiktige med denne målingen siden den har sine utfordringer. Det har vært en pågående diskusjon om SoS er et godt mål for forbruksvarer, siden vi som oftest bare kjøper melkekartongen vår uansett, uten å snakke om den med miljøet vårt på nettet eller søke etter den. Dette kan likevel endre seg om mer av dagligvaremarkedet går online, da kan vi se en forandring også her. Likevel er det noen tidlige tester med ulike sorter potetsnacks som viser at folk søker etter forbruksvarer. Selv om volumet er mindre enn la oss si IKEA eller VOLVO, viste likevel studien at de relative mønstrene sier at større merker har høyere interesse. Alt dette er i tråd med B. Sharp, som sier at større merkevarer med høyere basissalg vil ha høyere interesse for kategorikjøpere. Selv om de fleste kjøpere er enkle kjøpere, kan vi være sikre på at de kjenner til de større merkene.
Så på spørsmålet om vi bør bruke SoS, vil svaret mitt være ja, men det er opp til hver kategori å bedømme om det er en god måling. Vi kan alltid bruke innsikten til å se om vi vekker interesse for kategorien vår og granske den for å se hvor mange som er interessert i merkevaren og foretrekker den.
Denne informasjonen kan være avgjørende for en merkevare å kjenne til. Det spiller ingen rolle om du er en stor eller liten merkevare, dataen er representative som standard siden det finnes få omtaler i kategorien din, siden den er liten. Blir bildet tydeligere?
Hvis vi for eksempel kikker på en bedrift som selger murstein og mørtel på nettet, er Sos et godt mål for å få en fordel sammenlignet med de andre alternativene på markedet. Dersom du driver en nettbutikk, vil jeg si at SoS virkelig er et mål du bør ha peiling på!
Og peiling får du om du deltar på webinarene jeg holder den 14. oktober kl. 12:00 sammen med Rodrigo Pozo Graviz, CEO i My Telescope. Da vil vi snakke (på svensk) om verdien av Share of Search og gi deg full oversikt over hvordan det kan hjelpe bedriftens markedsføring til å bli enda bedre. Meld deg på her!