Viva

SEO OffPage

SEO-Guide Del 3
SEO Offpage (Digitale relasjoner)

Digitala relationer

Innen SEO OffPage spør vi oss hvordan nettstedets digitale relasjoner ser ut. Hvem liker og lenker til nettstedet? Nettstedets eksponering er ofte avgjørende for å nå topplasseringer i søkeresultatene. Når du har et godt innhold med en god struktur, er det viktig at flere finner innholdet ditt og får vite om at du finnes.

Slik fungerer lenker – kortversjonen

Når man lenker fra nettstedet sitt til et annet nettsted, gjør man det fordi man ønsker å hjelpe sine besøkende med å finne godt innhold hos noen andre. Lenken blir da som en slags anbefaling. Googles algoritme baseres på nettopp dette, lenker mellom nettsteder. Det å få lenker fra andre nettsteder til nettstedet ditt, øker dine muligheter til en god rangering i søkeresultatet. Hvorfor? Google ønsker å vise de nettstedene som gir brukeren de beste svarene, samt de som andre brukere anbefaler. Lenker er en viktig del av søkemotoroptimaliseringen!

«Markedsføring av nettstedet ditt og lenker av god kvalitet kan føre til et bedre omdømme for nettstedet ditt.»
Sitat fra Google

Slik fungerer lenker – langversjonen

Side A lenker til side B – dette tolker søkemotorene som at side A stemmer for side B. Side A overfører en del av sin kraft til side B, noe som styrker side B og hjelper den til en bedre rangering på Google.

Om vi i eksempelet ovenfor legger til ordet «internettsmarkedsføring» i lenketeksten, betyr det at side A lenker til side B med lenketeksten «internettsmarkedsføring». Når Google ser dette, tolkes det som at side A stemmer for at side B er relevant for søk som omhandler ordet «internettsmarkedsføring», noe som på sin side vil hjelpe side B til en bedre rangering på søkefraser som inneholder det ordet.

Tips for lenker:

  • Unngå lenker fra nettsteder av lav kvalitet. De kan skade rangeringen i stedet for å forbedre den.
  • Tenk alltid kvalitet fremfor kvantitet.
  • Tenk på hva som står i lenketeksten (ankerteksten).
  • Unngå for mange hyperkoblinger med sammen lenketekst.
  • Hold oversikt over lenkeprofilen og sørg for at den ser naturlig ut. Søkemotorene evaluerer hele tiden lenkene til nettstedet og ser blant annet på hvor lenkene kommer fra, hva som står i dem etc. Dette gjør Google for å beregne lenkenes verdi og troverdighet.

Slik fortjener du lenkene dine

Her er tre tips for å få naturlige og gode lenker som hjelper rangeringen.

Tilby unikt innhold

Tenk over hva du kan tilby dine besøkende. Det skal være unikt innhold som konkurrentene dine ikke har på sine nettsteder. Foreta en undersøkelse og spør målgruppen din om hva de har behov for og hva de ønsker seg, for å få ideer som du vet at de besøkende liker. Det kan for eksempel dreie seg om nyttige veiledninger eller detaljerte produktbeskrivelser.

Tilby oppdatert innhold

Ved å ha en form for nyhetsstrøm, som for eksempel en blogg, gir du både brukerne og søkemotorene en grunn til å komme tilbake oftere. Hvis du deler nytt fra bransjen eller bedriften din, der brukerne opplever innholdet som interessant og verdifullt, er sjansen stor for at de lenker til det for å fortelle om det til sine venner.

Eksempel på oppdatert innhold:

  • Produktnyheter
  • Bransjenyheter
  • Nye bilder & videoer
  • Firmanyheter & pressemeldinger
  • Tips & guider
  • Intervjuer
  • Kronikker
  • Analyser & tester
Skap digitale relasjoner

Ingenting er så tillitsvekkende som anbefalinger fra andre seriøse aktører. Har du venner, partnere eller kontakter i bransjen som kan og vil anbefale deg? Har du spurt dem? Anbefalinger kan også komme fra fornøyde kunder. Bloggtips: 10 måter å arbeide med tekstinnholdet ditt på for å få flere lenker.

Sosial aktivitet

Synet på sosial aktivitet og dens innvirkning på et nettsteds rangering varierer. Det finnes i dag ingen direkte forbindelse mellom sosial aktivitet og forbedret rangering, men det finnes imidlertid flere indirekte koblinger som har en positiv effekt på et nettsteds SEO.

Google My Business

Om du driver et lokalt firma, kan du legge til firmaopplysningene i Google My Business for å bedre nå kunder via Google Maps og nettsøk. Google My Business forbindes ofte med uttrykket «lokal søkemotoroptimalisering», som omfatter SEO med fokus på utvalgte geografiske områder.

Viva Medias SEO-guide