Annonsere på YouTube

Dette er festen du ikke vil komme for sent til. Video vekker oppmerksomhet og stimulerer sansene. YouTube byr på en hel verden å utforske og er perfekt for å bygge en solid merkevare! Det er en resultatrik, kostnadseffektiv og for mange uutforsket plattform for markedsføring. Vi hjelper deg med å bli kjent med publikum, få deres respons og utvikle en strategi og et innhold som er optimalisert for målgruppen. YouTube er ikke bare verdens største videoplattform, men også verdens nest største søkemotor etter Google.

Hvorfor YouTube?

YouTube er verdens tredje største nettsted målt i antall besøkende og verdens nest største søkemotor etter Google. Bare kanalens posisjon og hyppige bruk tyder på at det er viktig å være til stede der for å finne sin målgruppe og ta del i relevante søk. I tillegg til dette finnes det også andre store fordeler med YouTube som markedsføringskanal.

Levende bilder bør være en selvsagt del av markedsføringen din. Dette er et effektivt medium som formidler mye på kort tid og gir en mulighet til å virkelig skille seg fra mengden. I vår stadig mer digitaliserte samtid er video mer aktuelt enn noensinne. Cisco beregner at bevegelig media vil stå for så mye som 80 prosent av all internettrafikk i 2019. Med riktig strategi kan bedriften din benytte seg av YouTube-annonsering for å gjøre merkevaren enda mer attraktiv og for å øke salget.

 

Annonsere på YouTube

Å annonsere på YouTube hjelper deg å øke lønnsomheten gjennom både spredning og forsterkning av merkevaren. Men dette er langt ifra alt. Veien fra YouTube-annonsen til et søk eller besøk er bare et klikk unna. YouTube er derfor også effektivt for å drive søk og trafikk samt hjelpe deg å selge mer. Det at videoannonsering skaper økt engasjement for merkevaren hos målgruppen, viser både Googles egne studier og eksterne studier.

 

YouTube er kostnadseffektivt

YouTube tilbyr rekkevidde og presisjon, men også en høyere kostnadseffektivitet sammenlignet med tradisjonelt tv. YouTube gir deg muligheten til å bare betale for resultatene når målgruppen din faktisk har sett og samhandlet med annonsen din.

På YouTube betaler man per tusen visinger (CPM), per påbegynt vising (CPV) eller TrueView. Betalingsmodellen TrueView innebærer at man bare betaler når noen har sett i minst 30 sekunder eller har sett hele filmen om den er kortere enn som så. Brukerne velger selv om de vil se annonsen eller klikke den bort.

 

SEO-fordel

Det å finnes på YouTube er også positivt for søkemotoroptimaliseringen av nettstedet ditt. Google eier YouTube og videoene deres premieres i Googles treffliste. Ved å fylla ut tittel, utførlig beskrivelse og emneknagger for filmen din på YouTube, drar du nytte av SEO-fordelen. Dette gir deg forutsetninger for å vises under søk som relaterer til videoens innhold i både Google og YouTube.

 

Målbart

Statistikken fra YouTube gir deg svar på hvor godt markedsføringen oppfylte målsettingen og legger samtidig et viktig grunnlag for planleggingen av neste kampanje. Du får vite hva annonsen din genererte basert på nøkkeltallene dine og du får full kontroll på hvordan budsjettet ble brukt og hva det resulterte i. YouTube rapporter nøyaktig hvor mange visinger filmen har fått og hvor lenge den ble sett. Du kan se hvor annonsene dine ble vist og hvilke plasseringer som leverte best resultater basert på målsettingen. Gjennom koblingen til analyseverktøyet Google Analytics kan du også lede nye besøk til nettstedet via filmklippets lenke.

Vil du lese mer om YouTube, kan du gjøre det på bloggen vår. Vi hjelper deg mer enn gjerne med markedsføring og merkevarebygging på denne glimrende videodelingsplattformen!

Klar til å annonsere på YouTube? Kontakt oss!