Viva

7 grunner til at din nettside ikke indekseres i søket

Søkemotoroptimalisering
Publisert , siste oppdatering

Har søkemotorene vanskelig for å indeksere nettsiden din? Dette er et vanlig problem som en nettstedseier kan oppleve, da det er mange årsaker som kan ligge bak. Kanskje har du nettopp lansert en ny nettside som du har lagt mye tid og ressurser i, men til tross for at både dager og uker har gått siden lanseringen, er det ingen spor av det i søkemotorenes indeks.

Hva kan det skyldes? Du har sikkert hørt om at SEO er en langsiktig jobb som man trenger å arbeide med kontinuerlig, og at man ikke bør forvente å se noen resultater med en gang – at alt du trenger er litt tålmodighet.

Men hvor mye tålmodighet trenger man egentlig å ha? Når kan man se at nettstedet begynner å indeksere i søket? Og hva kan man se på om noe har gått galt? Dette ser vi nærmere på i dette innlegget!

Hvor lang tid tar det for søkemotorene å indeksere et nettsted?

Det er mye som har betydning når det gjelder hvor lang tid det tar for søkemotorene å indeksere en ny side, eller kanskje til og med en helt ny nettside i søkeresultatet. Ting som alderen på nettstedet, selve innholdet på siden og andre tekniske forutsetninger spiller inn.

Mange ganger når forskjellige SEO-spørsmål har blitt stilt, kan man ofte få tilbake som svar “det avhenger av”, og dette er et slikt spørsmål. Søkemotoroptimalisering er et komplekst område der mange forskjellige faktorer spiller inn, og for å kunne gi et konkret svar, trenger man et helhetsbilde.

Det kan ta alt fra et par dager til flere uker før et nettsted begynner å få synlighet og indekseres i søkemotorenes resultater, og hvis nettstedet har et helt nytt domene, er dette nesten noe man må regne med. Hvis det skulle ta lengre tid enn det er det trolig noe som ikke er helt som det skal være, og det er på tide å begynne å undersøke hva som kan ha skjedd. 

Lurer du på hvordan en side indekseres i søkeresultatet? Du kan gjerne lese mer om det i “Hvordan google-søk fungerer” fra Google. Et godt lesetips!

Slik finner du indekserte sider på nettstedet

Uansett om nettstedet er nytt eller ikke, er det alltid bra å ha oversikt over hvilke sider som er indekserte, og hvilke som av en eller annen grunn ikke er det. En av de raskeste og enkleste måtene å finne ut av dette på er ved å gjøre et såkalt site-søk. 

Et site-søk gjør du ved å besøke Googles søkeresultater, og skriver inn Site:dinnettside.no i søkefeltet, så kommer du til å få tilbake et resultat med alle sider som er indeksert på domenet. Her kan du også skrive inn en spesifikk adresse for å se om den er indeksert. For eksempel: Site:Vivamedia.no/blogg. Da kan vi se alle bloggene til Viva Media som er indeksert.

Ved å se helt øverst, vil man kunne se hvor mange sider som er indeksert totalt. På VivaMedia.no er det 500 resultater.

Vanlige årsaker til at nettsiden ikke blir indeksert

Når en ny nettside lanseres og går fra testmiljø til live, er det en del ting som kan være enkle å gå glipp av, men som er helt avgjørende. Derfor har jeg samlet noen punkter som kan være årsaken til at en hel nettside eller spesifikt innhold ikke blir indeksert.

Blokkering via robots.txt og Meta robots
Dette må være en av de vanligste årsakene til at en nettside ikke blir indeksert i søkemotorenes indeks. – Det betyr at du har fortalt søkemotorene at et visst innhold ikke skal indekseres i din robots-fil eller i meta robots-taggen.

Det er selvsagt at innholdet ikke skulle indekseres mens du jobbet med siden i testmiljøet, men det kan være lett å glemme å endre tilbake når du faktisk vil at innholdet skal indekseres, og siden lanseres. Sjekk dette grundig før du går videre til neste trinn.

Nettsiden er bygget med JavaScript
En annen faktor som kan være avgjørende for indekseringen er hvordan og hva nettsiden er bygget med. Hvis nettsiden er bygget med JavaScript, er det viktig å forsikre seg om at Google kan lese og forstå innholdet, ellers kan det ta lengre tid å indeksere, eller i verste fall ikke indekseres i det hele tatt.

Søkemotorene blir stadig smartere, og forstår stadig mer kompleks kode. De er fortsatt ikke like gode på å lese JS som ren HTML. Sjekk derfor nøye hvordan søkemotorene ser på siden din, og om de har problemer med å lese innholdet som er der.

Siden er ikke mobilvennlig
Hvordan nettsiden oppleves på mobile enheter har alltid vært viktig, og noe som ble enda viktigere da Google byttet til sitt Mobile First Index. Det betyr at det er den mobile versjonen av nettsiden som indekseres først, så det er et must at nettsiden din og innholdet som finnes der er lett tilgjengelig via mobile enheter. 

Test hvor mobilvennlig nettsiden din er med Google Mobile Friendly Testing Tool!

Tynt innhold på siden
Innhold av høy kvalitet som besvarer målgruppens spørsmål og bekymringer vil alltid være en høy prioritet når det kommer til synlighet i søkeresultatet. Hvis det er veldig lite innhold på nettsiden, er det stor risiko for at siden ikke vil vist høyt oppe i søkeresultatet eller kanskje ikke vises i det hele tatt. Det gjør det også vanskeligere for søkemotorene å forstå hva din side handler om. 

Det betyr ikke at vi skal skrive kun for å skrive – men at vi skal ha relevant innhold som besvarer besøkendes søkeadferd på en god og informativ måte. Her er det bra å  hente inspirasjon fra søkeordsanalyser, og se på konkurrentene som allerede vises på søkeordene dere selv vil vises på.

Treg nettside som ikke fokuserer på brukeropplevelsen
Googles målepunkter Core Web Vitals satte lastetider og brukeropplevelsen på kartet en gang for alle, fordi begge faktorene nå anses som en rangeringsfaktor. 

Det vil si at hvis nettsiden ikke er brukervennlig, eller tar veldig lang tid før innholdet hentes inn, kan det påvirke hvordan sidene indekseres, og får synlighet i søkeresultatet. Test om nettsiden din oppfyller kravene med verktøyet PageSpeed Insights!

Nettsidekart
Nettsidekartets formål, som navnet avslører å fungere som et kart over nettsiden deres, og samle alle sidene på ett sted. Dette er for at søkemotorene enkelt og smidig skal få en oversikt over nettsiden deres, noe som er ekstra viktig hvis hjemmesiden er ny, siden dere signaliserer at det er innhold for søkemotorene å se på. 

Sørg alltid for at det finnes et nettsidekart som inkluderer alle de viktigste sidene på nettsiden deres, og ikke glem å laste den opp i Google Search Console!

Duplisert innhold
Duplisert innhold betyr mer eller mindre akkurat det det høres ut som – at samme innhold kan finnes på flere forskjellige steder. DEt kan handle om at innholdet er tilgjengelig på flere forskjellige sider på engen nettside, publisert på eksterne nettsider, eller kanskje til og med i PDF-er der samme innhold gjentar seg.

Det er noe som ikke er verdsatt av søkemotorene, fordi de vil se på så mye unikt innhold som mulig, og kan derfor velge å ikke indeksere innhold som er altfor likt allerede eksisterende innhold. Så det er bra å huske på – sørg for at innholdet du har på nettsiden din er unikt.

Legg til nettsiden i Google Search Console

En ekstra tips er å legge til nettsiden i Search Console hvis det ikke allerede er gjort. Det er Googles eget verktøy som finnes for å hjelpe nettsideeiere å forbedre sin tilstedeværelse i søkeresultatet. Her kan dere få rapporter for hvordan nettsiden deres presterer, se om det finnes noen indekseringsproblemer, legge til nettsidekart og mye mer.

Lykke til med feilsøkingen!


Ønsker du hjelp av våre SEO Managere?

Ikke nøl med å ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne