Viva

Slik revolusjonerer Blockchain markedsføringen

Digital markedsføring
Publisert , siste oppdatering

Men det store spørsmålet i bransjen er og har alltid vært: Hvor pålitelig er dataen bak kjøpene?

Samtidig som man snakker om at halvparten av all nettrafikk er skapt av roboter, legger annonsører store penger i digital reklame i håp om at fysiske personer skal få øye på annonsene.

Slik jeg ser det, er det ingen tvil om at blockchain, med sin transparens, vil rokke ved selve bransjens grunnvoller.

Jeg må innrømme at jeg er svak for blockchain. Jeg regner det som det beste som har skjedd oss teknisk sett siden Internett, og jeg utdyper dette mer her. I korte trekk er blockchain-teknikken en open source-plattform der hvem som helst kan endre innholdet, og der alle kan se hvem som har gjort hva. Her kan folk og firmaer utveksle verdi med hverandre, «peer-to-peer», uten behov for mellommenn.

Du trenger for eksempel ikke lenger å sette din lit til en bank, men du kan i stedet stole på blokkjeden. Blockchain oppfyller hele hensikten med Internett, en desentralisert verden der individet sitter ved makten.

Så hvilken betydning kan blockchain ha for markedsføringen? Det handler som sagt om hvilken utbytte bedriftene får for investeringene sine. Ifølge Forrester går 56 prosent av alle dollar som brukes på displaymarkedsføring til spille, samtidig som de anslår at 50 milliarder dollar vil gå tapt i annonsesvindel de nærmeste ti årene. Det er tydelig at det finnes rom for utvikling. Dernest vil bedrifter også ha svar på spørsmål som: Hvordan vet jeg hvilken data jeg får ut? Hvor ekte er den? Hvordan kan jeg være sikker på at en million mennesker har sett annonsen min bare fordi dataene sier så?

Det er akkurat her at blockchain vil gå inn og endre alt. Blockchain kan nemlig opprette verifisering og gi oss beskjed når en fysisk person har sett annonsen. I dag snakker vi ofte om «unike besøkende», men en unik besøkende tilsvarer ikke nødvendigvis en unik fysisk person. Det kan jo hende at det bare er én person som har anvendt flere ulike enheter. Uten den transparensen som blockchain bringer med seg, kan ingen personer, slik situasjonen er i dag, verifisere antallet personer som faktisk har sett en annonse.

Det finnes allerede flere selskaper som har begynt å samarbeide med blokkjeden i den digitale annonseverdenen. Blockchain-selskaper som for eksempel Clave tilbyr i dag en søkemotor som bruker blockchain-teknologi og skaper en direkte kobling mellom forbrukere og firmaer, noe som eliminerer mellomleddene. Brukere som utfører et søk, kan velge hvilken mengde data de vil dele med annonsører. Men i motsetning til hvordan det fungerer med andre digitale markedsføringstjenester, kan brukerne her godtgjøres for sin data.

I stedet for å ha en mellommann som selger din data til annonsører, selger du den dirkete til dem – på egenhånd.

En like banebrytende del av blockchain er de såkalte smarte kontraktene, et sett med koder som automatiserer mellomleddene. Disse hjelper bedrifter med å utveksle penger, aksjer eller annet av verdi på en konfliktfri og åpen måte, noe som unngår fordyrende mellomledd som for eksempel advokater. Her bestemmes spillereglene av de berørte parter, der delmomenter av kontraktene oppfylles trinnvis. Her kan overføringer av penger først bli aktuelt når kontraktkravene er oppfylt, for eksempel når en influencer har lagt ut er avtalt antall bilder av et aktuelt produkt.

Mulighetene er mange og bare fantasien setter grenser for hva som kan kodes på en blokkjede.

I dag snakker vi ofte om CPM – pris per 1000 visninger innen kjøpt media. I blockchain kan dette i stedet erstattes med CPH – «cost per human». Om du vet at en unik person er nettopp en unik person, kan du som markedsfører analysere dens atferd på dypet og forbedre kundeopplevelsen markant. Samtidig vinner reklameagenter som kan verifisere at en besøkende er en fysisk person, på at annonsemiljøet deres blir sikrere.

Akkurat idet man tror at stormen har løyet, vil mediehusene atter stå overfor et omveltende mediemarked i fremvekst. Jeg antar at media i fremtiden ikke vil ha reklame som sin viktigste inntektskilde, men det som ikke kan automatiseres. For det vil skje mye i løpet av det neste tiåret.