Viva

Viva Media besøker SearchStars-konferansen i Malmö

Søkemotoroptimalisering
Publisert , siste oppdatering

Klokken fire på en bekmørk høstmorgen ringer vekkerklokken og Viva Medias Andreas Söderström og Joakim Kendelt pakker ned laptopene sine og legger i vei mot togstasjonen i Kalmar. Det som venter, er en tettpakket dag i Malmö sammen med SEO-folk fra hele Europa. 

I løpet av dagen holdes det elleve foredrag fra bransjekollegaer der et bredt utvalg av temaer tas opp. Sammen deler vi strategier, erfaringer og innsikter fra hvordan man kan utdanne og inspirere kunder og medarbeidere til å tenke digitalt til gamification, der man lekent skaper relasjoner mellom merkevarer og målgrupper.

Et og annet teknologisk dypdykk blir selvsagt også foretatt. Google ble representert av Martin Splitt som inviterte til Javascript-laboration. I tillegg til å utdype i detalj hvordan søkemotoren deres tolker og forstår Javascript, benyttet han også anledningen til å knuse noen vanlige myter rundt SEO og hvordan Googles algoritmer fungerer. 

Da toget etter hvert begynner å rulle tilbake mot regionhovedstaden Kalmar, gir dette oss noen rolige timer til å fordøye all informasjonen fra dagen og tenke over det vi fikk med oss hjem igjen. 

Søkemotoroptimaliseringen er blitt mer moden

 

I takt med at Googles algoritmer har blitt stadig mer intelligente, har SEO-bransjen og arbeidsmåten også endret seg. Det var interessant å se at så mange av oss er enige om dette.
Og sånn er det. I dag finnes det ingen snarveier for å ta mer plass i søkemotorene. Det finnes ingen hemmelige verktøy eller metoder som får et middelmådig nettsted til å ta av. SEO-arbeidet vårt  i dag er preget av et ønske om å forstå våre kunders kunder.

  • Hvilken søkeatferd finnes det rundt kundenes tjenester eller produkter?
  • Hvilke behov har brukeren som vi ønsker skal finne frem til våre nettsteder?
  • Hvordan uttrykker målgruppen seg i tale og skrift?

 

«Jeg vil være topp 10 på dette søkeordet!»

Går du og tenker slik, henger du etter. Folk søker ikke lenger på enkeltord. Faktum er at søkefraser blir stadig lenger og mer komplekse.

Dette er gode nyheter! Til dels viser det at søkemotorene har blitt veldig brukervennlige, men det gir oss store muligheter til å prøve å treffe spikeren på hodet i søkeatferden for akkurat ditt produkt eller tjeneste. Nå trenger du ikke vises på de første søkeresultatene på «T-skjorte» om du selger klær. Nå kan det hende du finner dine mest kjøpesterke kunder på søkefraser som: «kjøpe gråmelert T-skjorte med stor oversize krage uten trykk». Den digitale motorveien som våre fremtidige kunder suser frem på, har fått veldig mange flere filer.

SEO i dag er ikke et kappløp der vi prøver å løpe om kapp og finne ut hvordan Googles algoritme fungerer og hvordan vi kan utnytte den. Det er nå et gedigent datadrevet håndverk der våre kunders kunde står i fokus.