Viva

”The Curse of Knowledge”

Content
Så fungerar storytelling
Publisert , siste oppdatering

Tenk deg at bedriften skal lage en annonse for et av produktene eller tjenestene dere tilbyr. Du vet at dere har noen helt særegent å by på. Produkttestene har gitt gode resultater, og du vet at produktet har potensial til å gjøre kundens liv bedre. Dessuten har du sjekket konkurrentenes resultater og priser og sett at dere er det beste valget.

 

Det er nå på tide å forfatte annonseteksten. Det som ofte skjer på dette stadiet, er at man prøver å få med altfor mye informasjon i annonseteksten. Man behandler annonsen som en rettergang der alle fakta skal på bordet og med rett argument skal slaget vinnes. Men sannheten er at slike annonser ofte sliter med å fange leserens interesse. Samspillet mellom annonse og potensiell kunde er snarere som en første date. På en første date sitter du ikke og ramser opp hele livshistorien eller siterer CV-en din. Det eneste som trengs, er bare den ene detaljen som får det til å si klikk.

 

På 70-tallet dannet tre økonomer begrepet ”The Curse of Knowledge”. Begrepet kan ved første øyekast virke som en selvmotsigelse, men det inneholder en viktig innsikt som er smertelig anvendelig innenfor markedsføring. Det kalles kunnskapens forbannelse, for når du først har kunnskapen, er det utrolig vanskelig å forestille seg hvordan det er å ikke ha den. Kort sagt: Det er enkelt å havne i den grøften der vi som kan alt om våre produkter, snakker over hodene på våre potensielle kunder. Og generelt sett kjøper ikke folk det beste produktet, men det de kjappest forstår.

 

Om du viser hjemmesiden din for noen i 5 sekunder, bør de, når du skrur av datamaskinen, kunne si hva det er du tilbyr, hvordan det kan forbedre livet deres og hva de må gjøre for å få tak på det.

 

En måte å oppnå denne kjappe og tydelige markedsføringen på, er å anvende seg av storytelling som grep. Fortellinger er en intrikat del av den menneskelige psyke og ved å bruke samme struktur som en god fortelling kan vi få mye gratis når det gjelder å fange potensielle kunders interesse.