Viva

Viva x Bildahl – starten på en bilreise

Content
Publisert , siste oppdatering

Det å selge biler digitalt er vanskelig. Opplevelsen av en bilforhandler er knyttet til fysiske elementer som personlige møter, prøvekjøringer og å kunne vandre rundt og kikke på biler. Svenske Bildahl valgte å digitalisere en del av bilkjøpet, og Viva sto selvfølgelig klar til å hjelpe til. Creative-teamet fikk oppdraget med å pakketere og konseptualisere den digitale opplevelsen av Bildahl. Dette takket være vårt partnerskap med VK Media.

 

Våren 2020 kom dessuten med nye utfordringer. Vår tids største pandemiutbrudd økte behovet for at Bildahl digitaliserte virksomheten sin. Kunder skal kunne bestille prøvekjøringer og møter via nettstedet. Dette var et tilbud og en opplevelse som selvsagt måtte pakketeres.
– Bildahls verdier dreier seg om miljø og bærekraft. Reisen er sentral i kommunikasjonen. Reisen for miljøet, og reisen sammen med Bildahl, sier Fredrik Lundqvist, creative director i Viva.

– Et bilkjøp er personlig. Utfordringen var å formidle trygghet for Bildahls kunder og tilby noe nytt som var i tråd med tidligere kommunikasjon, forteller Lundqvist.

Ofte finnes løsningen like foran øynene dine, og det gikk fort for creative-teamet å lande på kjernen i teksten «Reisen begynner med et klikk.»

– Dette ble utgangspunktet. Reisen med Bildahl, reisen for miljøet, og selvsagt selve bilreisen begynner med ett eneste klikk. Ideen var i tråd med Bildahls slagord «En enkel og bærekraftig reise», og den fanget digitaliseringen på en smidig måte, sier Lundqvist.

 

Sirkel for sirkel, steg for steg

 

Det neste steget var å utvikle konseptet og plassere det i kanaler og produksjoner.

– I vår kreative workshop tegnet vi opp sirkler, der merkevaren utgjorde den indre sirkelen, deretter butikken og nettstedet, og til slutt eksterne kanaler. I hver sirkel diskuterte vi hva vi ønsker at kunden skal oppleve og oppfatte når det gjelder Bildahl. Så gikk vi videre til hvordan vi ønsker å formidle budskapet i respektive kanaler, som bannere, user experience, trykk og sosiale medier.

Creative-teamet ville formidle en følelse av det åpne, nordlandske landskapet og vekke barsk en lengsel etter skogen, viddene og naturen.
– Med flyfoto av biler på landeveier blant høye grantrær fant vi en god vei fremover, forteller Vivas Art Director David Marklund.

 



Det personlige møtet måtte også finne sted. En stor del av budsjettet ble brukt til å fotografere og filme Bildahls personale på stedet.
– Det føltes innlysende. Med vår dyktige fotograf og samarbeidspartner Sune Grabbe fikk vi masse levende og varmt materiale som raskt fanget det Bildahl handler om – den personlige tryggheten, sier Lundqvist. 

 



 

Fortsatt samarbeid

Creatives konsept banet vei for mange leveringer. Animerte annonser, trykte annonser, bannere og videoer til sosiale medier. 

 

Både Bildahl og Viva har flere spennende ting på gang, og samarbeidet fortsetter.

– Vi setter pris på samarbeidet med Viva, og takket være et tett partnerskap, kjappe tilbakemeldingsrunder og et spennende konsept har Bildahl kommet langt i vår digitale kommunikasjon, sier Karl-Erik Jonsson, viseadministrerende direktør i Bildahl. 

 

– I en tid og en bransje med store endringer både hva gjelder kundeatferd og produkttilbud er det viktigere enn noensinne at markedsføringen harmonerer med kundenes forventinger om løfte og levering. Det opplever jeg at både Viva Media og Bildahl gjør alt for å oppnå, sier teamleder Mattias Johansson i VK Media. 


BilDahls tall fra 9. juni frem til 11. februar.

Google Ads

Eksponeringer: 135 006

Klikk: 36 088

 

Youtube

Eksponeringer: 1 562 006

Visninger: 269 898


Facebook og Instagram

Eksponeringer: 1 651 239

100 % videovisninger: 542 154 visninger

Klikk: 24 166


Programmatisk display-annonsering

Eksponeringer: 595 069

Rekkevidde: 383 815

Klikk: 951