Viva

Microsoft Ads: Bing vokser i søkemotor-markedet

Medieplanlegging Strategi
Søkemotoren Bing bør være en del av markedsmiksen din
Publisert , siste oppdatering

I løpet av de siste årene har Microsofts egen søkemotor “Bing” vokst i det stille. Det er fortsatt langt opp til storebror Google, men veksten Bing har hatt er ikke noe vi som markedsførere kan ignorere. I dette blogginnlegget vil vi se på veksten til Bing og hvorfor det kan være smart å vurdere Microsoft Ads som en del av den digitale markedsføringsstrategien.

Bing høster større markedsandel i Norge

I et blogginnlegg skriver Yusuf Mehdi, markedssjef i Microsoft, at Bing har passert 100 millioner daglige aktive brukere. Mye av grunnen til at de har nådd denne milepælen er naturligvis på grunn av Chat GPT-integrasjonen i søkemotoren. Samtidig har bruken av nettleseren Edge økt de siste syv kvartalene, hvor Bing er satt opp som standard søkemotor.

I Norge har Bing en markedsandel på hele 17%, mens på verdensbasis hadde de 2,81% i mars 2023. Det vil si at med 17% markedsandel i Norge er det nå en søkemotor vi ikke har råd til å ikke være på.

Hvorfor du bør vurdere Bing

Det er flere gode grunner til å vurdere Bing når det kommer til din digitale markedsføringsstrategi.

  • Demografi:
    Først og fremst så har Bing en annen demografi enn Google. Ifølge Microsoft har Bing-brukere en tendens til å være litt eldre, mer velstående og mer sannsynlig å være ansatt enn Google-brukere. Om din kundegruppe faller inn under demografien til Bings brukere så er det mye mulig at du får mer suksess med Bing ads enn med Google ads.

  • Voksende kundegruppe:
    Den voksende markedsandelen er verdt å merke seg. Bing får stadig flere brukere, men konkurransen er fortsatt ikke på samme nivå som i Google. Det vil si en gunstig plass å annonsere for å oppnå billige salg.

  • Rimelig:
    En annen grunn til å vurdere Microsoft Ads er at det ofte er rimeligere enn Google Ads. Kostnaden per klikk (CPC) på Bing har en tendens til å være lavere enn på Google, noe som betyr at du potensielt kan få flere klikk for budsjettet ditt. Dette kan selvfølgelig variere avhengig av din bransje og søkeordene du retter deg mot, så det er verdt å gjøre noen undersøkelser for å se om Bing ville være et kostnadseffektivt alternativ for virksomheten din.

Siste tanker

Mens Google fortsatt er den dominerende aktøren på søkemotormarkedet, er Bings vekst noe annonsørene ikke bør ignorere. Med en litt annen brukerdemografi og noen unike funksjoner, kan Bing være en effektiv plattform for å nå målgruppen din. I tillegg kan lavere CPC på Bing gjøre det til et kostnadseffektivt alternativ for bedrifter som ønsker å få flere klikk for budsjettet sitt. Hvis du ønsker å utvide din digitale markedsføringsstrategi, bør du vurdere å legge til Microsoft Ads i miksen.

Kontakt oss

Vi hjelper deg gjerne med annonseringen i Bing